כל הריון מלווה בעליה במשקל באופן טבעי, אך יש נשים המגיעות לתוספת משקל של 25 ק"ג ויותר. חלי ממן מסבירה האם זה באמת הכרחי, כמה כדאי לאכול ומה קורה בהריון מרובה עוברים.

עליה במשקל בהריון
תמונת אילוסטרציה

כל אישה עולה במשקל בתקופת ההריון. התינוק מוסיף משקל מסוים לגוף, כמו גם חוסר בפעילות גופנית ואכילה מוגברת מהרגיל. נשים במשקל תקין יכולות לעלות בין 9 ל-16 ק"ג, אך יש לא מעט נשים העולות יותר מכך.

"כבר שמענו מאמא, מבת דודה ומחברה שהן עלו 15, 25 או 35 ק"ג בהריון. נשים רבות חושבות שתקופת ההריון מחייבת עלייה משמעותית במשקל, אבל ניתן ורצוי להימנע מכך. ההמלצה הרווחת היא לעלות עד 12 ק"ג, בעוד שנשים בעלות עודף משקל יכולות להימנע כמעט לגמרי מעליה במשקל במהלך היריון", מסבירה חלי ממן, מנהלת רשת קבוצות תמיכה לירידה במשקל ואורח חיים בריא.

עליה במשקל בהריון היא אגדה אורבנית
הסיבה העיקרית לעלייה המשמעותית במשקל בהריון – כלומר מעבר לאותם 12 ק"ג  - היא אכילת יתר, מסבירה ממן. "נשים רבות חושבות שהעובדה שהן נכנסו להריון מאפשרת להן לחגוג על פיצות ונשנושים, לוותר על פעילות גופנית ולאכול כל היום וכל הלילה. תקופת ההריון מלווה בחשקים רבים וברצונות בלתי מוסברים של האישה - לאכול מלוח, מתוק או גם וגם – המגבירים את 'החגיגה' ".

למרות זאת, לדברי חלי ממן, עלייה במשקל בהריון היא אגדה אורבנית. גוף האישה נמצא אמנם בתהליך צמיחה, אך אין להעלות את צריכת הקלוריות היומית כלל בשליש הראשון, ובטח שלא להכפיל אותה. דווקא בגלל ההריון, חשוב להקפיד באמת על מה שמכניסים לפה, לטובת האם והעובר. בשלושה החודשים הראשונים להריון אין עלייה בתצרוכת האנרגיה של הגוף. אישה בתקופה זו אמורה להמשיך לאכול אותו מספר קלוריות כמו קודם.

בשליש השני להריון מומלץ להעלות את מספר הקלוריות בלא יותר מ-300 ליום. העלייה משמעותית להזנת העובר, אך אינה תירוץ לבולמוסי אכילה לא נשלטים. קל לחשוב שהגוף יסלח על קינוחים אינספור, משולשי פיצה רבים ומזון שאינו מכיל ערכים תזונתיים אמיתיים, אך זה לא המצב. רצוי שתוספת הקלוריות תגיע ממוצרי חלב, קטניות, בשר דל בשומן, לחם ודגנים.

העלייה במשקל, אומרת ממן, אינה נחלתן של הנשים בלבד. לדבריה, נשים רבות מעידות שבני זוגן מפתחים במהלך ההריון כרס, תולדה של הזדהות הגבר עם בת הזוג. "נשים עולות בממוצע 15-9 ק"ג בהריון ומורידות באופן טבעי אחרי הלידה 10-5 ק"ג", היא אומרת.

מה קורה בהריון עם תאומים או שלישיה?
כל זה עשוי להשתנות, כאשר מדובר בעליה במשקל בהריון תאומים. "אכילה נכונה ועלייה סבירה במשקל מומלצת וחשובה בכל הריון, אבל זה חשוב במיוחד כאשר ההריון הוא של יותר מעובר אחד. בהריון כזה יש סיכון גדול יתר ללידה בטרם עת ולמשקל לידה נמוך. עלייה במשקל חשובה במיוחד בין שבוע 20 לשבוע 24 להריון. כאשר אם לתאומים עולה 12 ק"ג עד השבוע ה-24 להריון, היא מפחיתה את הסיכון ללידה מוקדמת. עלייה מוקדמת במשקל חיונית גם להתפתחות השלייה המעבירה את חומרי ההזנה לעוברים.

עלייה במשקל תלויה במספר גורמים: גובה, סגנון הגוף והמשקל לפני ההריון. עם זאת, עבור רוב הנשים הנושאות תאומים ברחמן ההמלצה היא לעלות 17-22 ק"ג. נשים הנושאות שלישיות אמורות לעלות בין 25 ל-30 ק"ג. בשלב זה אין די מידע על הריון של רביעיות וחמישיות, שניתן להסיק ממנו כמה משקל צריך להעלות. מכיוון שיש שוני בדעות הרופאים, חשוב לשוחח על כך עם הרופא המטפל.

נשים הנושאות תאומים יעלו רק 2 עד 3 ק"ג בשליש הראשון להריון. במהלך השליש השני והשלישי הן אמורות להעלות כ-750 גרם בכל שבוע. אם את נושאת שלישיה, צפי לעלייה של 750 גרם בכל שבוע לאורך כל ההיריון. שוב, מכיוון שהדעות אינן זהות, עלייך להתייעץ עם הרופא המטפל ולעדכן אותו על סדירות העלייה במשקל.

מודעות ותשומת לב
לסיכום, אין סיבה ביולוגית לעלייה משמעותית במשקל במהלך תקופת ההריון, כך שעל האישה מוטלת האחריות להיות בתשומת לב לתזונה שלה גם בתקופה זו. תשומת לב זו חשובה, מאחר וכל ק"ג שעולה במהלך ההריון יצטרך לרדת לאחריו, וזה עשוי להתגלות כאתגר לא קטן.

למחשבון עלית משקל בהריון »

 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא